Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji
05-09.10.2020r.
Rodzicu!
Pomóż swojemu dziecku osiągnąć sukces w szkole!
Rodzicu, podążaj za swoim dzieckiem.
Rodzicu!
Pozwól swojemu dziecku i bądź razem z nim:
- przebywać dużo na świeżym powietrzu i korzystać z aktywnego ruchu (jazda na rowerku, hulajnodze, jazda na wrotkach, rolkach, chodzenie po krawężniku, gra w piłkę, bawienie się szarfą, kołem itp.)
Mamo-Tato pozwól mi się przewrócić, pobrudzić! |
- samodzielnie się ubierać i rozbierać, sznurować obuwie, spożywać posiłki, bawić się plasteliną, masą solną, nawlekać koraliki na sznurek, sprzątać zabawki, malować, rysować, wycinać nożyczkami itp.
Rodzicu!
- zwracaj uwagę na prawidłowe trzymanie przez dziecko ołówka/kredki
- zachęcaj do układania klocków/puzzli
Mamo-Tato pozwól mi być samodzielnym! |
Rodzicu!
- zwracaj uwagę na prawidłową wymowę dziecka (nie spieszczaj nazw)
- czytaj dziecku dużo bajek, opowiadaj je, rozmawiaj na ich temat (wykorzystaj również bajki nagrane na kasecie magnetofonowej, jak również korzystaj z bardzo atrakcyjnych audycji radiowych)
- dostarczaj dziecku informacji na temat rodziny, miasta, środowiska wokół niego
- zwracaj uwagę na używane przez dziecko określenia położenia przedmiotów w przestrzeni (na, pod, za, przed, obok, nad itp.)
- wykorzystuj w zabawie matematykę
- dużo rozmawiaj ze swoim dzieckiem, chwal jego małe postępy, motywuj i staraj się doceniać jego zaangażowanie w wykonywaną pracę
Bądź konsekwentny w swoim działaniu |
- staraj się żeby Twoje dziecko jak najkrócej przebywało przed ekranem telewizora i komputera
( wg psychologów dziecko pięcioletnie może przebywać przed ekranem telewizora 10 min. )
- rozmawiaj z nauczycielem o swoim dziecku, mów mu o swoich obserwacjach , problemach, wątpliwościach.
Rodzicu! Pomagaj, wspieraj, ale nie wyręczaj. |
- towarzysz dziecku w jego rozwoju, wyzwalaj w nim aktywność, bądź konsekwentny i sprawiedliwy
Gdybym jeszcze raz miała wychować swoje dziecko,
Malowałabym palcami zamiast wytykać palcem.
Mniej bym poprawiała, więcej wskazywała.
Zamiast patrzeć na zegarek, patrzyłabym na dziecko.
Nie troszczyłabym się o to, ile wiem, lecz wiedziałabym, jak się troszczyć.
Spacerowałabym więcej i nauczyłabym się puszczać latawce.
Nie odgrywałabym poważnej, lecz wybierałabym poważne gry.
Biegałabym po lesie i patrzyła w gwiazdy.
Więcej bym przytulała mniej - szarpała.
Najpierw budowałabym poczucie własnej wartości; potem dom.
Nie mówiłabym o umiłowaniu władzy i potęgi,
Więcej – o potędze miłości.
Polskie Towarzystwo Dysleksji corocznie jest organizatorem październikowego Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji. W tym roku 8 października był szczególnie wyróżniony jako Dzień Dysleksji. Nasza szkoła coroczne aktywnie uczestniczy w obchodach tego tygodnia. Tegoroczny Dzień Dysleksji w związku z sytuacją pandemii, obchodzony był w trochę innym wymiarze, nie został jednak pominięty. W sposób szczególny włączyły się w jego obchody nauczyciele i uczniowie klas O-III oraz biblioteka szkolna.
Klasa zerowa (wych. p. Żakowska, p. Wilczek) uczestniczyła w ćwiczeniach sprawnej rączki, poprzez wycinanie i układanie obrazków – puzzli. Klasa I (wych p. Matusiak) słuchała cyklicznie czytanych fragmentów lektury, ćwiczyła rozpoznawanie nowo poznanych liter ó- u poprzez zabawy z nakrywkami, a także ćwiczyła słuch fonematyczny w zabawie z klockami PUS (pomyśl- ułóż- sprawdź). Uczniowie klasy II (wych. p. Szydełko) tworzyli jesienne tańce do utworu A. Vivaldiego, zapisywali wyrazy z trudnościami ortograficznymi o tematyce jesiennej, tworzyli na ich podstawie twórcze opowiadanie, a także uczestniczyli w zabawie z elementami wizualizacji pt. „Historia jednego drzewa”. Uczniowie klasy III (wych.p. Pisarek) tworzyli jesienne opowiadania i doskonalili umiejętności opanowania trudnej sztuki ortografii poprzez uzupełnianie tekstu z lukami o jesiennych przygodach wiewiórki. Trudności dyslektyczne łączą się także z trudnościami w opanowaniu umiejętności matematycznych. Gry planszowe to doskonała pomoc w ich pokonywaniu. Dlatego też na kółku matematycznym klas trzecich dzieci z wielkim zainteresowaniem rozgrywały turnieje szachowo- warcabowe.
Problem dysleksji powiązany jest także z rozwojem mowy dziecka. W związku z tym w październiku rozpoczną się badania logopedyczne klasy zerowej.
Biblioteka szkolna corocznie aktywnie uczestniczy w obchodach Dni Dysleksji W tym roku na bibliotecznym profilu na Facebooku pojawiła informacja propagująca akcję. Na gazetce bibliotecznej można także przeczytać informacje o znanych dyslektykach, poćwiczyć łamańce językowe czytając różnorodne wierszyki oraz zapoznać się z problemem dysleksji.
Każdego roku rodzice uczniów klasy zerowej i pierwszych mieli możliwość otrzymania broszury przygotowanej przez p. Z. Szydełko „Rodzicu! Pomóż swojemu dziecku osiągnąć sukces w szkole”. W tym roku te ważne informacje dostępne będą na stronie internetowej szkoły oraz profilu bibliotecznym na Facebooku.
Świadomość problemów dysleksji ważna jest zarówno dla rodziców jak i nauczycieli, aby stworzyć możliwości lepszego funkcjonowania w szkole i osiąganiu sukcesów przez dzieci nią obciążone. Miejmy nadzieję, ze coroczne obchody tygodnia dysleksji w naszej szkole pomogą w tym naszym uczniom.